De contouren van het nieuwe bedrijventerrein Hoogveld-Zuid in Uden worden steeds duidelijker zichtbaar. Binnenkort wordt het 17 ha grote terrein bouwrijp gemaakt. De komende jaren kunnen plusminus twintig bedrijven zich hier vestigen. Een mix van kleine en middelgrote MKB-ondernemingen. Op een terrein dat volledig voldoet aan de eisen van deze tijd: duurzaam, toekomstbestendig en aantrekkelijk ingericht. Dit najaar start de gemeente de interesseprocedure voor ondernemers die hier hun volgende stap willen zetten.
Maar laten we eerlijk zijn: de grootste uitdaging ligt niet in de grond, maar in de stroom. Zonder energie geen bedrijvigheid. De druk op het elektriciteitsnet is ook in Uden heel goed voelbaar. Als SBBM zijn wij ons daar terdege van bewust, net als de gemeente. Daarom trekken we samen op met Enexis en externe experts om oplossingen te vinden die werken – én op tijd beschikbaar zijn.
Het sleutelwoord wordt samenwerking. Het energievraagstuk is simpelweg te groot om individueel op te lossen. Het vraagt om collectief denken en investeren. Denk aan het optimaal benutten van daken met zonnepanelen, de inzet van warmtepompen, batterijopslag en mogelijk zelfs een gezamenlijke gasturbinegenerator. Innovatieve oplossingen die elkaar versterken en zorgen voor een efficiënt en betrouwbaar energiesysteem.
Hoe die energiemix er precies uit komt te zien, hangt mede af van de energieprofielen van de bedrijven die zich hier vestigen. Daarom nodig ik ondernemers nadrukkelijk uit om hierover nu al mee te denken. Hoogveld-Zuid wordt méér dan een bedrijventerrein. Het wordt een plek waar bedrijven samen aan het energiesysteem van morgen zullen bouwen.
De kansen liggen klaar. Nu de energie nog!
Evert Oostendorp
Voorzitter SBBM